søndag 15. august 2010

Når storken har vært innom en tur

Det er alltid koselig å dra i barselbesøk, og tradisjonen der jeg kommer fra er at du har med deg en gave til den nyfødte. Tidligere var det like vanlig å ha med seg barselmat. Hvordan er det der du bor? Det hadde vært morsomt å høre hvordan de nyfødte hilses velkommen rundt omkring.

babysokker

Jeg har strikket labber av restegarn og på grunn av at det er restegarn ble det lite klassiske gutte- / jentefarger. Dette er nok størrelse “nyfødt”. Jeg har prøvd dem på 3.prinsessa på 8 mnd, men hennes føtter var alt for store:-)

DSC_0165

Garn: Rester av Sandnes alpakka og Baby Silk fra DSA
Pinner: 3

10 kommentarer:

Annepålandet sa...

Det var en lur - og nydelig - måte å bruke opp restegarnet på! Så søte!
Her hvor jeg er vokst opp (tjukkeste østlandet) er det vanlig å ha med seg en gave til den nyfødte. Nå kan det jo være hva som helst, men da jeg var liten, skulle det være klær, og det skulle være hjemmelaget. Det med å ha med mat/barselgrøt, er nok veldig lenge siden her, men i det siste har det blitt mer vanlig igjen - å ha med et middagsmåltid og spise sammen for eksempel, eller en kake til kaffen. Syns det er koselig.

Jeg lo godt av den stakkars araberhesten i forrige innlegg. Jeg er også en ivrig bærplukker, og kan se det for meg. Har nesten skremt livet av en hest selv en gang - og en hesteekspert fortalte meg at hester har veldig liten hjerne og blir veldig lett skremt.
Ha en fin uke!

Ulla-Bella sa...

Koselig å ha med seg en liten gave. Vi pleier å kjøpe eller strikke klær og gi bort.

Ingrid sa...

fine sokkar og så godt å få brukt opp litt restar.
Her er det vanleg å med presang til nyfødde og det mest vanlege er vel kle.det var vel før i tida at det var brukt å ha med mat.
Då eg fikk min første var det ei tante som kom med rømmegraut,men det var einaste gongen eg fikk mat.
Ser du har strikka i sommar.Eg har ikkje strikka ei maske på mange veker men no er eg såvidt begynt igjen og det var veldig kjekt.

Tovepia sa...

Hei, disse har jeg også oppskrift på, men ennå ikke prøvd. Sannelig ble dine flotte, likte de grå med muligheter for forskjellige farger på snøringa:
Her er det sommervær...den kom sent men godt;)
Ha ei flott uke og klemmings;)

Maggan sa...

Hej
Nu är jag också följare av din blogg, trevlig med ditt mesök och kommentar på min blogg Mags Smycken.
Hit kommer jag fler gånger.

Många Kramar
/Maggan

Bodil sa...

Så søte dei var :) Likte godt fargane.

Skautrollet sa...

Kjempesøte sokker.
Jeg kjenner ikke til noen fast tradisjon for barselvisitt her i Vestfold. Men en liten gave til den nyfødte har vi jo som regel med. Det hender det er mamman eller storesøsken som får noe også. Hjemmestrikket er alltid populært.

Greta sa...

Hei. Så søte babysokker. Der eg budde før når vi fikk gutta, var det vanlig med både barselmat og gave til den lille. Her eg bor no er det nok vanlig med gave til den lille og til mammaen om du er nere venner.

Bestemor Drillo sa...

Her bruker vi presang og kake, men før var det barselsgrøt!!!!!
Så vakre ting som dette må det være moro å få!! Klem fra bestemor som er på nett igjen!!

karna sa...

Nydelige sokker, jeg har planer om noe sånt jeg også. Men det blir vel når venner får barnebarn ,-) Her var det tradisjon med rømmegraut, og vi fikk det til våre to eldste (-91 og -94). Det har også vært god saftsuppe og tørre vafler til ved visit. Nå er det lenge siden jeg har hørt om sånn servering, mer kake og gave.