onsdag 9. juni 2010

Sokker opp og sokker i mente

Sokker er det håndarbeidet jeg gjør når jeg skal strikke uten å bry hodet for mye. Selv om noen av mønstrene krever “tunga bent i munnen” og telling så det holder, så er det greit liksom. Finner meg stadig nye favorittmønstre og garn:

DSCN0932 10. par ut

Disse er knall rosa (kremt…… garnet var på tilbud). Gjengivelsen på bildet er ikke helt riktig, jeg tror kameraet fikk rosasjokk. Strikket i Drops Merino Extra Fine. Et nydelig garn å strikke av og mønsteret (også det fra Drops) har en kjempefin passform. Dette mønsteret kommer nok til å være min favoritt framover en stund. Neste gang bytter jeg nok ut alle rettmaskene (som strikkes vrange) på hæl og såle med glattstrikk. Årsaken er bare at jeg liker å strikke rettmasker bedre enn vrangmasker:D

DSCN093411. par ut 

Selbusokker i Viking garn. Tykt godt sokkegarn, men resultatet blir nok mere tøfler enn sokker. I tykkeste laget for å ha i strøvler, men flotte til å bruke når du skal slenge beina på bordet:-) Dette Selbumønsteret er det opprinnelige mønsteret for damesokker.

DSCN0933 12. par ut

Kattesokker strikket i Sisu – garn fra lager. Sisu er godt å strikke av, men det er ikke så slitesterkt synes nå jeg.

Stemor og Lavendel i blomsterkrukken. Jeg hadde tenkt å få med noen bilder fra hagen som viser seg fra go’sida nå på forsommeren, men vi har hatt noen kraftige regnbyger  som førte til at jeg måtte holde meg ganske så nære husveggen når jeg skulle fotografere.
Det er lenge siden vi har hatt nedbør så den kommer nok godt med, men det som verre er, var det at vindusviskerne på racerbila hadde tatt ferie. De trodde sikkert at de var blitt unyttige. På vei til jobb løste jeg problemet med jo større fart dess blankere rute;-)) Etter en telefonkonferanse med Mannen fikk vi liv i dem igjen og nå har jeg gitt beskjed om at ferie ikke kan tas ut uten at det er søkt om det. Så det så!

Ha ei fortsatt flott uke alle sammen!

Sidsel

 

16 kommentarer:

Tovepia sa...

Jøje meg her var det flotte sokker! De rosa var lekre, men skjønner godt du gjør fotpartiet i glattstrikk neste gang.
Selbusokkene dine er jo bare mega.
Sola skinner i 2 dgr, så her gjelder det å nyte maks;)

Kos dokker imellom regnskurene og klem fra meg;)

Greta sa...

kjempeflotte sokker. Det mønsteret på dei første rosa sokkene, har eg strikka amnge ganger. Vel eg har aldri hatt oppskrift på dem. Derfor er det glattstrikk der du vil ha det. Det mønsteret passer veldig godt til dokker og pulsvanter.

Kjempeflott selbusokker og kattesokker. Driv på med noen sokker emd masse mønster eg og. Kjekt men tidkrevende.

sokker er for meg ofte avslapping, viss eg er sliten. Enig med deg at sokker blir man aldri lei av å strikke. Strever litt med masse mønster. Nei det vart feil, strever ikkje men det går ganske mye seinere enn andre sokker :9, men kjempmorro.
Ha ein fortsatt fin uke og snart er det helg. Klem

Anonym sa...

Rosa-sokkan va bare lekker Sidsel! :) Virkeli stili va dem!! Å du e jo selbusokk-sjef, ingen over å ingen ved sida av si nå æ.. Kjempefin! (Min damesokk har forresten itj blitt nå større sia æ stolt vist den fram på 'skypen' sist.. Det har sine naturlige (streike)grunna, he he)

Å ferien e like om hjørnet no vettu Sidsel =)

Fortsatt god kveld!

Klem fra Tove

Bodil sa...

Sokkane du strikkar er berre såå fine. Og "brødposen" var jo berre lekker. Ha ei fin veke :)

Vilma sa...

Søde sokker du har strikket ,jeg kan godt følge dig : jeg kan osse bedst lide at strikke retmasker , haha :-)

Kattesokkerne har jeg aldrig strikket , men jeg har strikket votterne , de er vist fra Jorun .

Flot arbejde sidsel :-))

bodil sa...

Hei.Så mange nydelige sokker.Har ikke ord.Kjempe fine.De svarte og hvite har jeg også strikket en gang.Stemor er så vakkre blomster synes jeg.Ha en riktig fin Torsdag.Klem fra Bodil.

Annepålandet sa...

Oj så fine sokker! Har den øverste oppskriften et sted - den må jeg finne frem og bruke. Syns knallrosa sokker er flott jeg! Ellers har jeg veldig sansen for sokker for bena på bordet - da kan man jo beundre de fine sokkene i samme slengen!

Jeg lurer på om noe har skjedd med Sisu de siste årene. For de nyeste jeg strikket gikk det hull på nesten med en gang, mens de jeg strikket for 10+ år siden, fortsatt ser nesten nye ut. Kanskje de har byttet ut garntypen uten å si noe til oss? Antakelig fordi de satser på dette garnet til barneklær, og da vil de vel ha det mykest mulig. Synd for meg, som har xx antall restenøster som jeg hadde tenkt å strikke sokker av :(

Ha en fortsatt fin uke - og håper vindusviskerne dine fortsetter å virke som de skal!!

karna sa...

Fine sokker, selbusokkene var nydelige men skjønner at de er tykke. Kjempekoselig å lese om gjenbruk og historien bak ,-) Ha en fin dag , vistnok mellom sol og regn

Ruth sa...

Nydelige sokker. Jeg må inn på Drops og lete opp mønsteret. Jeg har noe rosasjokkgarn liggende et eller annet sted jeg også. :)

Selbusokkene var bare lekre. Jeg har så liten tålmodighet med mønster, men det blir jo så utrolig lekkert. Kanskje jeg burde ta meg sammen.

Ha en herlig dag.

Wenche sa...

Likte de kattesokkene:-))

Er så glad i katter..

Ha en fin helg:-))

Wenche

Ruths datter sa...

Å,jeg likte godt de rosa jeg. Hvordan du greier å lage så flotte sokker forstår jeg ikke. lekre ble de.
Klem

Solveig sa...

Sokker får man aldri for mange av. Og det er jo utrolig hvor mange fine modeller som finnes. Kattesokkene var kjempeflotte!

Husmora sa...

Hei, og takk for bursdagshilsen! :-) Jeg blir aldri for gammel til gaver tror jeg, -spesielt artig å få fra ungene.
De rosa sokkene var jo helt nydelig. Jeg er så glad i rosa og "hullstrikk".
Ha en flott tirsdag! :-)

Vilma sa...

Hej Sidsel

Tak for kommentar om min 'nye' blog,du er en perle :-)

MajorogMeg sa...

WOW for en produksjon du har hatt mens jeg har hatt bloggtørke...råimponert!!
Men å kjøre fort for å få vannet av ruta da, hehehe:))
Flott bilde av jentene i tunika:)
Ungdomen "min" T, T og S flytter sørover i løpet av sommeren. :-( neida...de har fått jobb og alle hjerter gleder seg:)
Ha flotte dager, vi skal ha våronn på hytta til helga...i bøtteregn.
Klem:)

Skautrollet sa...

Så mange flotte sokker. Det går i sokker her om dagen også. Har bare ikke fått blogget dem. Må nok ta meg sammen :)