onsdag 28. april 2010

Julegavealong 2010 - April

Bidraget i Julegavealong 2010 for april blir sokker:-) Disse sokkene skulle jeg ha selv, men størrelse medium ble for knapp og derfor havnet de her. Nå må jeg finne en mottaker som er like glad i katter som meg selv. Mønsteret kjøpte jeg her. Flotte mønstre og på dette er det katter som skyter rygg og som har spist opp fisken sin – bare beina igjen:-). Jeg må jo ha meg et par selv av også for jeg falt fullstendig for mønsteret så et nytt par er nok snart på pinnene. Jeg kommer til å strikke vrangborden mye lengre da jeg er tilhenger av sokker som går litt opp på leggen. Hælfellingen var så enkel at jeg anbefaler dette mønsteret hvis noen synes det med hælstrikking er vrient.

Garn: Falk
Mengde: 2 nøster av hver farge
Pinner: 3

DSCN0888 DSCN0886DSCN0887 
……9.par ut

Og så må jeg bare videreformidle denne morsomme historien som jeg fikk på mail en dag:

En stil om kua, skrevet av en 2. klassing......c",)

clip_image001
Kua er et husdyr, men den kommer også utenfor huset.  Den lever ofte på landet, men den kommer også inn til byen, men bare når den skal dø.  Men det bestemmer den ikke selv.
Kua har syv sider.  Den øverste siden, den nederste siden, den forreste  siden, de bakerste sidene, den ene siden, den andre siden og den innvendige siden.
På den fremste siden sitter hodet og det er fordi hornene skal ha noe å sitte fast på.  Hornene er av horn og  de er bare til pynt.  De kan ikke bevege seg, men det kan ørene. De sitter ved siden av hornene.  Kua har to hull foran i hodet, de kalles ku-øyer. Kuas munn kalles mule, det er nok fordi den sier muuhh.
På den bakerste siden sitter halen.  Den bruker den til å jage vekk fluer med, så de ikke faller ned i melka og drukner.
På den øverste siden og den ene siden og den andre siden, er det kun hår.  Det heter ku-hår og har alltid samme farge som kua.  Fargen til kua heter kulør.
Den nederste siden er den  viktigste for der henger melka og når budeia åpner kranene så renner melka ut.  Når det tordner så blir melka sur, men hvordan den blir det har jeg ikke lært meg ennå. Kua har fire ben, de heter ku-ben.  De  kan også brukes til å trekke ut spiker med.  Kua spiser ikke så mye, men når den gjør det spiser den alltid to ganger.  De fete kuene lager helmelk.  Når kua har dårlig mage lager den ost.  I osten er det hull, men hvordan den lager hullene har jeg heller ikke lært ennå.
Kua har god  luktesans, vi kan lukte den på lang avstand.  Kuas valper heter kalver.  Kalvens far heter okse og det gjør kuas mann også.  Oksen lager ikke melk og er derfor ikke et pattedyr.
Den som kommer og henter kua når den blir gammel heter ku-fanger.  Den sitter ofte foran på biler.  Så blir kua slaktet, man heller melka på pappkartonger som vi kan kjøpe  på butikken.  Kuas fire ben blir sendt til snekkeren, det kalles gjenbruk.
Som man kan se er kua et nyttig dyr og derfor liker jeg kua veldig godt.
(Lærerens kommentar: Jeg har aldri lest noe  lignende!)

Snart er det mai og jeg regner med at kyrne er ute på beite:-))

Sidsel

10 kommentarer:

Ruths datter sa...

Så artig den stilen var da. Godt skrevet. De sokkene du har strikket er jo alt for fin til å brukes.Utrolig mye mønster.At du greier det. Kunne tenkt meg et par av de og pynta meg med.
Klem

Skautrollet sa...

Flotte sokker, både det 8. og det 9. paret. Veldig fint med mønsterstrikkede sokker. Morsom historie om kua da. Er glad i kuer og har hatt dem som levebrød i mange år....

Annepålandet sa...

Flotte sokker! Sånne har jeg også lyst på.
Og for en fantasifull ku-historie! Litt vanskelig å forestille seg at en 8-åring har skrevet den alene. Men lærerik var den!
Ha en fin uke!

Bodil sa...

Artig historie, og superflotte sokkar.Likte godt mønsteret. Ha ei fin veke :)

bodil sa...

Hei.Kjempe nydelige sokker.Virkelig fint mønster.Nydelige farger.Koselig historie.Ha en riktig fin 1 Mai og helg.Klem fra Bodil.

Tovepia sa...

God dagen!
En kostelig historie;)
Sokkene var såå fine med mønster og farger! Du er en racer på sokkestrikking;)
Landet på Værnes halv seks i går kveld og dro rett til hytta, her hagler det;)
Ha ei koselig helg og hils i stua;) Klem fra den frosne "globetrotter";)

Wenche sa...

Kommer til å tenke på denne historien neste gang jeg ser en ku:-))

Ha en fin uke...

Solveig sa...

Kjempefine sokker. Dumt at de ikke passet , men det er jo greit å kunne gi vekk fine gaver også. Morsom historie.hypifac

Greta sa...

Hei. Kjempefine sokker. du er så flink. Eg er så imponert. Må få tid til litt sånt etterkvart altså. Den siste uka har strikketøyet ligget helt i ro her. det har ikkje skjedd på mange år. Men kva gjør en ikkje når man ahr to herlige jenter på 4 og 6 år hos seg ei uke.
Mammaen også da.
1Stilen var berre helt utrulig. virkelig en hitt

Skautrollet sa...

Takk for koselig kommentar på bloggen min. Bare hyggelig å ta deg med på tur....
Av navnet på bloggen din tipper jeg at du også er glad i skauen.